SOSS. Oftewel: de mediatraining voor onze Utrechtse Taalambassadeurs

Vorige maand kondigden we het al aan: we zouden verslag doen van de mediatraining die tien van onze Taalambassadeurs zouden volgen. Deze training vond tweemaal plaats eind oktober en begin november onder leiding van de trainers van Raakbeeld. De Taalambassadeurs hebben onder andere geleerd over een goede houding en uitstraling (SOSS), en om je boodschap in de eerste twee vragen altijd al te verwoorden.

Zeg wat je te zeggen hebt

De eerste oefening was meteen nogal verassend; de Taalambassadeurs zelf werden niet geïnterviewd, maar moesten een kort interview afnemen! Dat werd niet verwacht en was dus even wennen. De oefening leidde meteen tot een aantal leerpunten. Zoals ‘de interviewer zal zijn microfoon nooit aan jou geven’. Waarom niet? Dan is hij/zij de controle kwijt! Probeer dus nooit om die microfoon te pakken te krijgen. Een volgend leerpunt was ‘zeg wat je hebt te zeggen en wacht niet tot daar een vraag over komt’. Dus ook al krijg je een andere vraag, je komt binnen twee vragen altijd uit bij jouw boodschap. Eugene Leenders, één van de twee trainers, liet dat goed zien in een voorbeeld, waarbij hij interviewer de kans niet gaf om een volgende vraag te stellen. 

SOSS. Oftewel: de mediatraining voor onze Utrechtse Taalambassadeurs

SOSS

Vervolgens werd geoefend met SOSS. Wat is SOSS? Deze afkorting staat voor Sta, Ontspan, Stop en Smile. Als Taalambassadeur wil je soms zó graag je verhaal kwijt, je vergeet dat je houding en uitstraling vaak meer zeggen dan je woorden. De houding en uitstraling van ‘ik sta hier, ik ben rustig en vriendelijk, ik neem de tijd en ik heb wat te vertellen’ kan iedereen hebben. Zodat er vervolgens ook beter naar je woorden geluisterd wordt. Het is best eng om wat stiltes te laten vallen tussen vraag en antwoord, maar het werkt beter dan je antwoord al te geven terwijl de microfoon nog naar je onderweg is. 

De belangrijkste boodschap

Wat doet een Taalambassadeur en waarom ben je het eigenlijk geworden? Dit zijn meteen een van de belangrijkste dingen om te vertellen. De boodschap moet vlot en sterk naar voren komen. Wanneer je het persoonlijk maakt, wordt de luisteraar nog meer betrokken en geraakt door je verhaal. En komt het er even niet zo vlot en soepel uit? Dat is niet erg, zo lang je het maar zegt. ‘Ik merk dat ik er even niet uit kom’, of ‘Ik kan de woorden even niet vinden’. Zo weet de luisteraar wat er aan de hand is en blijft hij of zij betrokken. Sowieso heeft de Taalambassadeur in zijn werk een hele sterke ‘gunfactor’. Die verliezen ze niet door dit soort dingen. De pers zal er absoluut niet op uit zijn om je negatief neer te zetten. Zij doen juist hun best om de kijker of luisteraar zich in jou te laten verplaatsen.

SOSS. Oftewel: de mediatraining voor onze Utrechtse Taalambassadeurs

Certificaat

Alle Taalambassadeurs konden de trainingsonderdelen meerdere keren voor de camera oefenen. Door het terugkijken van de beelden kon meteen bekeken worden wat voor effect de tips van de trainers hadden. Het was mooi om te zien hoe bij iedereen een goede vooruitgang werd geboekt in de presentatie van zichzelf. Het geheel werd feestelijk afgesloten met de uitreiking van een welverdiend certificaat. Gezamenlijk kwamen we tot de conclusie dat deze training van grote meerwaarde is voor het functioneren van onze Taalambassadeurs voor de microfoon of camera. En dat het een aanrader is voor alle Taalambassadeurs die met ons samenwerken!

Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en functionaliteit te waarborgen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.

OK