Taalambassadeurs nemen de dienstverlening van Mitros door

Utrechtse woningcorporatie Mitros is in december een samenwerking gestart met Stichting Lezen & Schrijven. In januari is een groep Taalambassadeurs, ervaringsdeskundigen op het gebied van laaggeletterdheid, voor Mitros gaan kijken naar concrete verbeteringen en alternatieven die Mitros kan gebruiken om haar dienstverlening verder te optimaliseren. In een aantal bijeenkomsten hebben de Taalambassadeurs de dienstverlening onder de loep genomen.

Gebruiksvriendelijkheid

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Ook Mitros heeft te maken met de laaggeletterde huurder. Voor deze huurders is het lastig om informatie uit brieven te begrijpen, formulieren in te vullen, maar ook werken achter een computer is lastig.Om die reden werd de website van Mitros bekeken. Hoe gebruikersvriendelijk en eenvoudig te begrijpen is die eigenlijk? Aan de hand van een ‘klantreis’ werd bekeken hoe makkelijk het is om een account aan te maken en daarop in te loggen. Ook werd getest of de ‘chatfunctie’ duidelijk was en deed wat beloofd werd: binnen een aantal minuten antwoord krijgen op een vraag. Waren de icoontjes op de ‘tegels’ duidelijk? Was het taalgebruik niet te moeilijk, waren de zinnen kort genoeg? Kon alles wat de ambassadeur wilde vinden, ook gevonden worden en was de ‘routing’ daarbij altijd logisch? Zo’n twee uur lang werden allerlei ‘klantreiz en’ gemaakt, met de Mitros-deskundige ernaast om alle op- en aanmerkingen te noteren. Met deze opbrengst worden waarschijnlijk nog voor de zomer websitegedeeltes aangepast en Mitros heeft al, zeer voortvarend, aangegeven dat ze het resultaat daarvan weer aan ambassadeurs willen voorleggen.

Adviseren van Taalambassadeurs

Naast het klantpanel zijn de Taalambassadeurs verder aan de slag gegaan met de dienstverlening rond de onderdelen: huur betalen, overlast melden en onderhoud. Mitros bespreekt de adviezen met de Taalambassadeurs in een dialoogsessie en bekijkt welke adviezen zij kunnen toepassen.

OPL

Het doornemen van de dienstverlening van Mitros is onderdeel van het traject ‘Omdenken vanuit Perspectief van Laaggeletterden’ (OPL). Wil jij meer weten van OPL-trajecten? Neem dan contact op met Tim Groeneboom via tim@lezenenschrijven.nl.

Taalambassadeurs nemen de dienstverlening van Mitros door