De persconferentie van 21 april in eenvoudige taal.

Op dinsdag 21 april vertelde Premier Mark Rutte op televisie over corona.

De belangrijkste dingen leggen we uit. 

Kinderen en jongeren

De regering heeft onderzoek gedaan naar corona bij kinderen.

In het onderzoek staat dat corona voor kinderen meestal ongevaarlijk is. 

Als kinderen corona hebben besmetten ze andere mensen bijna nooit.

Daarom mogen kinderen weer naar de basisschool, de opvang en de sportclub. 

 

Kinderen en opvang ( van 0 tot 4 jaar)

Op 11 mei gaat het kinderdagverblijf weer voor alle kinderen open. 

Ook mogen kinderen weer naar de gastouderopvang.

Heeft u vragen? Neem dan contact op met de opvang.

 

Kinderen op de basisschool ( van 4 tot 12 jaar)

Op 11 mei gaat de basisschool weer open. 

Kinderen krijgen wel minder lessen. 

De kinderen gaan niet allemaal tegelijk naar school. 

De school kiest wanneer uw kind naar school moet komen. 

Heeft u vragen? Neem dan contact op met de school.

 

Het speciaal onderwijs

Op 11 mei gaat het speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs weer open. 

De kinderen krijgen weer normaal les op school.

Heeft u vragen? Neem dan contact op met de school

 

Buitenschoolse opvang

De buitenschoolse opvang gaat op 11 mei weer open. 

Misschien mag uw kind niet elke dag naar de opvang. 

Heeft u vragen? Neem dan contact op met de opvang.

 

Buiten sporten 

Vanaf 29 april mogen kinderen weer samen buiten trainen in een team. 

Ze hoeven geen afstand te houden.

Kinderen moeten thuis douchen.

Ouders mogen niet komen kijken naar het sporten.

Een wedstrijd spelen met een ander team mag niet. 

 

Jongeren op de middelbare school ( van 12 tot 18 jaar)

De middelbare school blijft dicht. 

De regering beslist eind mei of de scholen in juni weer open gaan. 

Heeft u vragen? Neem dan contact op met de school.

 

Het voortgezet speciaal onderwijs

Het voortgezet speciaal onderwijs blijft dicht. 

De regering beslist eind mei of de scholen in juni weer open gaan.

Heeft u vragen? Neem dan contact op met de school.

 

Buiten sporten  

Vanaf 29 april mogen jongeren weer samen buiten sporten.

Zij moeten altijd 1,5 meter afstand houden van elkaar.

 

Op bezoek bij ouderen thuis

Vanaf 29 april mogen mensen van 70 jaar en ouder die thuis wonen bezoek krijgen.

Dit moeten steeds dezelfde 1 of 2 mensen zijn. 

Kinderen mogen niet op bezoek bij ouderen. 

Mensen die in een verzorgingstehuis wonen mogen nog geen bezoek krijgen. 

 

Contact met andere mensen

 

  • Cafés, bioscopen en pretparken blijven dicht. 

 

  • Contactberoepen zoals de kapper, pedicure en fysiotherapeut blijven dicht voor bezoek. 

 

  • Betaald voetbal, concerten en festivals gaan niet door tot 1 september. 

 

Niet vergeten:

 

  • Blijf thuis.

 

  • Nies in uw elleboog.

 

  • Houd 1,5 meter afstand.

 

  • Was vaak uw handen met zeep.

Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en functionaliteit te waarborgen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.

OK