Afbeelding werken

Aan de slag met Taal werkt!

Informatie, instrumenten, praktijkvoorbeelden en inspiratie over de aanpak van basisvaardigheden op de werkvloer.

Basisvaardigheden: waar begin ik?

Heb je klanten of medewerkers die moeite hebben met taal, rekenen of digitale vaardigheden? En vraag je je af wat je daar als werkgever aan zou kunnen doen? Op deze pagina vind je downloads en links naar feiten, tips, materialen en inspiratie. De inhoud is afkomstig van allerlei organisaties uit het werkveld. 

Wil je een presentatie over basisvaardigheden of advies over de aanpak? Neem dan contact op met het team van Taal werkt! Tot eind 2024 kun je als werkgever 8 uur gratis ondersteuning krijgen.

Spelen beperkte basisvaardigheden in mijn bedrijf?

In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Dat is 1 op 7. In dit onderdeel vind je feiten, cijfers, achtergrondinformatie, onderzoeken en een plan van aanpak.
De kans is groot dat basisvaardigheden ook bij jouw klanten of werknemers een rol spelen. Er is een aantal beroepen waar het zelfs nog meer voorkomt.

roa 3

 

Speelt het bij mij op de werkvloer?

Twijfel je of moeite met lezen, schrijven, rekenen of digitale vaardigheden bij jou op de werkvloer een rol speelt? Doe een van de twee onderstaande eenvoudige tests. 

Meer cijfers

Wil je snel meer weten? Bekijk dan de kennisbladen met feiten en cijfers.

Basisvaardigheden op het werk Downloaden
Basisvaardigheden in Nederland Downloaden
Digitale vaardigheden in Nederland Downloaden

Anderen binnen je organisatie inspireren?

Hoe inspireer je anderen om ook met dit onderwerp aan de slag te gaan? Bijvoorbeeld de afdeling HR of Communicatie? Begin met de feiten en cijfers van de kennisbladen. Toon met argumenten aan dat investeren in basisvaardigheden loont. Gebruik filmmateriaal dat de doelgroep een gezicht geeft of nodig ervaringsdeskundigen uit. Hieronder vind je informatie. 

Wat werkt in de praktijk?

Wat vinden andere werkgevers van hun aanpak? Wat werkt wel en wat niet? Bekijk onderzoeken van de gemeenten Rotterdam of Amsterdam die je meer vertellen over de ervaringen van andere werkgevers.

Stichting Lezen en Schrijven onderzoekt samen met de Universiteit Utrecht (USBO) hoe werkgevers het beste geactiveerd kunnen worden om laaggeletterdheid aan te pakken. En welke activiteiten het meest succesvol zijn. 

Aan de slag!

Na deze informatie wil je misschien verder aan de slag. Met de inspiratiekaart Lekker Duidelijk Doen helpen we je op weg om met basisvaardigheden in je eigen bedrijf aan de slag te gaan. De korte checklist geeft aan welke volgende stappen je kunt zetten. Het plan van aanpak helpt je een compleet plan op te stellen.

Wil je meer informatie? Neem dan contact op met de Vraagbaak van het Expertisepunt Basisvaardigheden.

Inspiratiekaart Lekker Duidelijk Doen Downloaden
Checklist: Aan de slag! Downloaden
Plan van aanpak Downloaden

Communicatie: ben ik zelf te begrijpen?

Hoe duidelijk spreek of schrijf je zelf? Wat voor jou helder is kan voor een ander onbegrijpelijk zijn. Wil je weten of jouw woorden te begrijpen zijn voor de gemiddelde Nederlander? Je kunt je eigen woorden testen op een van onderstaande websites. Niveau B1 is voor 95% van de Nederlanders te begrijpen.
Wil je weten of jouw klanten of medewerkers met beperkte basisvaardigheden je communicatie begrijpen? Hiervoor kun je het testpanel van Stichting ABC inzetten. Zij vertellen je precies wat voor hen werkt en waar ze nog behoefte aan hebben. Ze onderzoeken brieven, websites en zelfs bewegwijzering.

Tips voor eenvoudige communicatie

Zoek je naar tips bij het schrijven van eenvoudige brieven aan klanten of het maken van goede werkinstructies voor jouw werknemers? Hieronder vind je de inspiratiekaarten Lekker Duidelijk. Ze helpen je met het het voeren van goede gesprekken en het maken van begrijpelijke brieven. Je vindt er ook tips voor de inrichting van jouw werkvloer.

Optimaal Digitaal heeft daarnaast van alles verzameld rond een goede inrichting en vormgeving van jouw website. Bekijk hun tipkaarten.

Werken met beeld

Soms zijn woorden nog te moeilijk. Zeker voor anderstaligen die pas net onze taal leren spreken. Dan kun je beeldtaal inzetten. Met 'de baliekaarten' in de dienstverlening haal je de belangrijkste gegevens van een klant naar boven. Gebruiker centraal biedt een kennisbank beeldtaal met voorbeelden en tips.  

Werken met persona`s

Ben je een product of dienst aan het ontwikkelen? En is het niet mogelijk om bij elke stap de doelgroep te betrekken? Met de informatie die persona's geven kun je je toch inleven in de doelgroep en haar gebruikerservaringen. 

Eenvoudig communiceren: wat doen anderen?

Hieronder vind je een aantal voorbeelden van eenvoudige communicatie bij andere organisaties. Elk heeft zijn eigen aanpak.

Bespreken en doorverwijzen: welke signalen kan ik herkennen?

Hoe herken je beperkte basisvaardigheden? Mensen kunnen dit vaak uitstekend verbergen. In de video vertelt iemand welke smoezen hij gebruikte om zijn laaggeletterdheid te verbergen. Wil je hier nog meer over weten? Bekijk dan ook de e-learning waarin de belangrijkste verbale en non-verbale signalen worden uitgelegd.

Hoe bespreek ik beperkte basisvaardigheden?

Hoe maak je basisvaardigheden bespreekbaar? Dit is niet altijd makkelijk. Er zijn een aantal trainingen ontwikkeld die helpen dit op een prettige en motiverende manier te doen.

Hoe screen ik op beperkte basisvaardigheden?

Wil je nog een stap verder en echt polsen bij klanten of werknemers of ze moeite hebben met hun basisvaardigheden? Het Gesprekskompas en contextgerichte vragen helpen je met voorbeeldvragen die je makkelijk in  bestaande gesprekken kan invoegen. Hiermee pols je of iemand moeite heeft met de basisvaardigheden. Screenen kan met Taalverkenners op papier of de digitale Basismeters.

Waar kan ik mensen naar doorverwijzen?

Via het Startpunt Ik wil leren (website en telefoonnummer) kunnen mensen zich zelf aanmelden. Je kunt het formulier op de website ook samen invullen. De aanvrager wordt teruggebeld en naar passend aanbod in de eigen buurt verwezen. Bijvoorbeeld om te oefenen met een vrijwilliger of een cursus over gezondheid en je kind te volgen. Er zijn in heel Nederland laagdrempelige en gratis mogelijkheden om je basisvaardigheden verbeteren! 

Opleiden: hoe organiseer ik scholing?

Hoe zorg je voor goed scholingsaanbod voor jouw klanten of medewerkers? Er zijn diverse mogelijkheden. Wil je dat collega`s elkaar helpen als (taal)buddy of oefenen met woordenschat? Of zoek je een professionele taalaanbieder die een training digitale vaardigheden voor je kan verzorgen? Stichting Lezen en Schrijven kan helpen bij de keuze voor een aanbieder.
Gaat het om anderstaligen, voor wie Nederlands niet de moedertaal is? Kijk dan naar het aanbod van Taalbuddy's op het werk van Het Begint met Taal. 

Oefenen met woordenschat

De VaktaalApp en Woordkaarten zijn materialen die op een leuke manier helpen je woordenschat te vergroten. De woordkaarten kun je op allerlei manieren gebruiken; in de kantine, als aanvulling op een training of in de les. Stichting Lezen en Schrijven heeft ze voor verschillende sectoren verder uitgewerkt zoals de schoonmaak, groen, logistiek, veilig werken en installatietechniek. Deze speciale sets zijn nog in de testfase en daarom alleen via de adviseurs te bestellen.

Leercultuur

Hoe zorg je voor een goede leercultuur waarin medewerkers zich willen en kunnen ontwikkelen? TNO ontwikkelde een wegwijzer met 5 stappen om een lerende en innovatieve organisatie te creëren.

Hoe kies je de juiste taalaanbieder?

Het is niet eenvoudig om een goede aanbieder te vinden. Er is veel keus. Maar welke is echt goed? Waar let je op? Wat vraag je in de offerte? Hoe vergelijk je ze op een eerlijke manier met elkaar? En zorg je dat er geleverd wordt wat er beloofd is? Daarvoor heeft Stichting Lezen en Schrijven verschillende middelen ontwikkeld. 

Digitaal oefenen met vaardigheden

De gratis e-learnings bij de serie Succes zijn speciaal ontwikkeld om te oefenen met digitale basisvaardigheden. 
Ook op Oefenen.nl kan iemand zelfstandig aan de slag. Voor werknemers in de SW-branche ontwikkelde SBCM een Werkportal met modules rond de belangrijkste werknemersvaardigheden.

Op papier oefenen met vaardigheden

Vaak is het goed om op papier te oefenen. Stichting Lezen en Schrijven heeft hiervoor een scala aan lesmateriaal voor laaggeletterden met Nederlands als eerste taal (NT1) ontwikkeld. Deze zijn te verkrijgen via uitgeverij Boom.
Het Begint met Taal heeft allerlei programma's voor anderstaligen (NT2). Ook andere organisaties bieden diverse programma's. Een paar voorbeelden.

Taal op de werkvloer? De financiële mogelijkheden 

Scholing kun je organiseren vanuit persoonlijk opleidingbudget, het O&O-fonds een Social Return On Investment verplichting of vanuit subsidsie. Er zijn verschillende subsidies die je kunnen helpen. We zetten de belangrijkste hieronder voor je op een rij.

Inspiratie en voorbeelden

Wat doen anderen? Hier vind je een aantal inspirerende voorbeelden. Ook kun je de kennissessie van 14 oktober 2023 terugkijken.

Contact

Neem contact op met de vraagbaak van het Expertisepunt. Of met onze projectleider.

Vraagbaak Expertisepunt Basisvaardigheden

Of kijk op https://basisvaardigheden.nl/contact

Miriam Bosman