Open readspeaker blockpopup
3 Miljoen mensen doen oproep: kom met masterplan volwasseneneducatie
Jarenlang gebruikte ervaringsdeskundige Hans Esbach trucjes om te verbergen dat hij niet goed kon lezen en schrijven. Vandaag overhandigde hij een stapel onderzoeksrapporten aan de vaste Kamercommissie van OCW. Dat deed hij namens de 3 miljoen Nederlanders die ook moeite hebben met taal, rekenen of digitale vaardigheden. Een groep van 15 organisaties ondersteunt deze oproep en hun boodschap is duidelijk: Nederland heeft een masterplan voor volwasseneneducatie nodig. Alle onderzoeken van de afgelopen tien jaar ondersteunen deze conclusie.
1 op de 5 Nederlanders
In Nederland hebben 3 miljoen mensen tussen 16 en 75 jaar moeite met lezen, schrijven of rekenen. Dat is 1 op de 5. Vaak hebben zij ook moeite met het gebruiken van computers en smartphones. Dat zorgt vaak ook voor andere problemen. Bijvoorbeeld op hun werk, met hun gezondheid en bij geldzaken.
Voorstellen
In de oproep aan de Kamercommissie staan drie concrete voorstellen:
- Een visie en structurele aanpak vanuit alle betrokken ministeries, gericht op het verminderen van laaggeletterdheid onder volwassenen;
- Toereikende en structurele financiering voor het volwassenonderwijs;
- Het betrekken van ervaringsdeskundigen.

Ervaringsdeskundigen
Hans weet uit ervaring hoe het is om niet goed te kunnen lezen en schrijven. Hij stond de Kamerleden te woord met twee andere ervaringsdeskundigen: Albertje Prins en Jos Niels.
Urgentie
De actie valt samen met de Week van lezen en schrijven én de start van de verkiezingscampagnes. Samen met 15 van onze samenwerkingspartners, waaronder bibliotheken, gemeenten, werkgevers, vakbonden, onderwijsaanbieders en maatschappelijke organisaties, benadrukken wij het belang van de oproep van Albertje, Jos en Hans.
Hans Esbach, ervaringsdeskundige:
"Mensen zoals ik doen minder makkelijk mee in de samenleving", zegt Hans. "Heel veel dingen zijn lastig. Op mijn werk moest ik rapporten schrijven. Dat lukte me niet. Ik hoop dat iedereen, net als ik, de kans krijgt om weer naar school te gaan. Het veranderde mijn leven. Ik kan en durf meer te ondernemen dan vroeger."

Hanneke Propitius, directeur-bestuurder Stichting Lezen en Schrijven:
“Politieke partijen maken nu hun plannen voor de komende jaren. Wij zorgen ervoor dat de 3 miljoen mensen die moeite hebben met basisvaardigheden niet vergeten worden in die plannen. Dit is een crisis waar een oplossing voor is. Er is al een Masterplan voor het basis- en voortgezet onderwijs. Dit is ook hard nodig voor volwasseneneducatie. Investeren in basisvaardigheden, is investeren in bestaanszekerheid.”