Voor veel studenten van de HKU is laaggeletterdheid een thema waar zij niet dagelijks mee bezig zijn. Voor de Week van Lezen en Schrijven gingen tweedejaarsstudenten Kunst & Economie aan de slag met dit onderwerp. Na een webinar op maandag deden zij daarna zelf onderzoek rondom laaggeletterdheid en thema’s als werk, preventie, armoede en gezondheid.  

Design Thinking: aan de slag!

Vervolgens kregen de studenten de opdracht om ideeën te bedenken om van een huidige situatie naar een gewenste situatie te komen. Dat deden ze aan de hand van Design Thinking. Daarbij draait het om het goed begrijpen van de mensen voor wie een product of dienst bedoeld is. In dit geval de 2,5 miljoen Nederlanders die moeite met lezen, schrijven en/of rekenen hebben. 

Jurering HKU Week van Lezen en Schrijven

Jury bekijkt alle ideeën

Het idee was om eerst iets te ontwerpen en te testen voordat de 31 groepen op vrijdag hun plan presenteerden aan de jury. De jury, met onder meer Geke van Velzen, directeur bestuurder Stichting Lezen en Schrijven, keek naar de innovatie, impact, haalbaarheid en schaalbaarheid. Hoe kunnen zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen ervan gebruikmaken.

Vier finalisten

In de finale bleven uiteindelijk vier ideeën over:

  • Een app om door middel van liedjes beter te leren lezen
  • Een uitlegboek voor alle moeilijke begrippen van zorgverzekeraars
  • Een makkelijkere manier om je OV-kaart op te laden
  • Een QR-code voor medische bijsluiters 

En de winnaar…

Die laatste werd uiteindelijk de winnaar. Met de QR-code kan een medische bijsluiter gemakkelijk gescand worden. De informatie is dan te zien én te horen. Volgens de jury kunnen grote groepen mensen zo bereikt worden en is de impact enorm. Zij noemde het een simpele en op de toekomstgerichte innovatie. Zeker ook omdat de QR-code door corona voor veel mensen heel gangbaar is geworden. Een prachtig ontwerp! 

Bekijk hieronder ook het filmpje hoe ze deze week aan de slag waren.