In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Westrom-medewerker Jeroen Rosbender (41) behoorde ook jaren tot die groep. Maar nu niet meer. Twee jaar geleden trok hij de stoute schoenen aan en ging hij taalonderwijs volgen. Sinds kort is hij Taalambassadeur en helpt hij anderen om de weg naar school te vinden en de drempel naar taalonderwijs te verlagen.

Dit artikel is overgenomen uit het personeelsblad van Westrom. Westrom maakt onderdeel uit van het Taalakkoord Roermond en zet zich in om taalachterstanden bij het personeel aan te pakken.

“Ik ben als kind naar de LOM-school gegaan, want ik had moeite met begrijpend lezen. Ik ben te vroeg geboren en dat geeft je meteen een flinke achterstand. Op de LOM-school was er veel begeleiding en daardoor ging ik heel goed vooruit. Een fantastische school, waar ik vrienden aan heb overgehouden die ik nog steeds zie. Toen ik overstapte naar de Biologische school (later het AOC), viel die extra begeleiding weg en werd het wat moeilijker. Maar ik heb wel mijn diploma gehaald. Daarna ging ik een vervolgopleiding doen; MDGO facilitaire dienstverlening (mbo). Daar zakte ik compleet door het ijs. Ik kreeg er rapportcijfers waarvoor ik me diep schaamde. Het leek wel de voetbaltoto…

Op de stageplekken ging het wel goed, maar de totale opleiding was te hoog gegrepen. Dus ik ben gaan werken. Ik heb van alles gedaan. Omdat ik een longziekte heb, kon ik in 2007 bij Westrom aan de slag. Ik werk inmiddels 12,5 jaar als koerier bij Businesspost. 

Twee jaar geleden zag ik een vriend van vroeger op tv. Hij is Taalambassadeur en vertelde op L1 over hoe hij zijn laaggeletterdheid heeft aangepakt. Dát wilde ik ook. Ik heb het contact weer aangehaald en hem gevraagd waar hij de opleiding had gevolgd. Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik me ingeschreven om weer naar school te gaan; naar Gilde Opleidingen.  

Wij zitten met vier personen in een klas. Twee van hen zijn al gepensioneerd. Wat mij vroeger niet lukte, lukt nu wél. In deze kleine klas word ik namelijk rustig. En door die rust kan ik nu wel lezen en schrijven. We hebben een leuke groep en we leren elke dinsdagavond heel veel bij juf Janneke Thissen. Zij is een belangrijke schakel in deze groep. Ik ben zelf meer gaan lezen en ik lees ook mijn kinderen voor. Vroeger had ik een stukje schaamte, was ik bang om verkeerd voor te lezen. Maar nu kan ik het wel en ik vind het ook heel leuk om te doen!” 

Taalambassadeur 

“Maar ik wilde meer doen, ook voor anderen. Gelukkig kwam ik in contact met Cindy Tholen, van de bibliotheek in Roermond. Daar werd ik met open armen ontvangen en direct overal bij betrokken.  

Cindy doet het geweldig. Zij betrekt ook je gezin bij de lessen, om ervoor te zorgen dat kinderen later de juiste weg vinden om door te groeien. Binnen mijn gezin is dat heel welkom, want mijn zoon van 6 heeft ook moeite met taal. Als ik bezig ben met mijn huiswerk, dan kijken de kinderen vaak mee. Als ze groter zijn en zelf huiswerk krijgen, dan kan ik hen helpen. Dat is voor mij een belangrijke drijfveer om naar school te gaan. Mijn vrouw steunt me heel goed in mijn keus om te willen leren en de kinderen te ondersteunen bij hun ontwikkeling.  

Ik ben inmiddels als Taalambassadeur aan de slag, met een officiële overeenkomst. Via de bibliotheek kom ik bijvoorbeeld in dorpshuizen, om tijdens een informatieavond over mijn eigen ervaringen te vertellen. Natuurlijk wil ik ook graag mijn collega’s bij Westrom vertellen wat de taallessen mij hebben opgeleverd. Als ik mensen die laaggeletterd zijn kan helpen richting onderwijs, dan doe ik dat graag!  

Mijn zoon vertelde in de klas dat zijn papa ook naar school gaat. De juf vroeg mij ernaar op een ouderavond. Toen ik vertelde wat ik doe, vroeg ze of ze mijn hulp mocht inschakelen bij een buitenlands gezin. Die mensen wisten bijvoorbeeld niet hoe je je moet inschrijven voor een ouderavond. Ik heb contact met hen gezocht. De vader van dit gezin volgt nu ook lessen bij Gilde en hij is er heel blij mee!” 

Zelfvertrouwen

“Door de taallessen heb ik veel meer zelfvertrouwen gekregen. In mijn vrije tijd ben ik scheidsrechter. Ik fluit al 18 jaar wedstrijden voor de KNVB. Dat is leuk, want je komt overal. Als scheidsrechter moet ik ook rapporten schrijven. Nu mijn zelfvertrouwen is toegenomen, zijn mijn rapporten ook beter geschreven.  

Soms lees ik nog iets te snel, dan neem ik niet de tijd om goed te lezen. Dat gebeurde kortgeleden nog, toen ik een gerecht wilde maken volgens een recept. Toen kwam er van een bepaald ingrediënt veel te veel in het eten. Maar volgens mijn vrouw smaakte het toch wel lekker!  

Begrijpend lezen kan je leren. Voor iedereen die vroeger niet de kans kreeg om na de lagere school verder te leren, is er nu een tweede kans. Durf over die drempel heen te stappen en schaam je niet. Durf je te ontwikkelen! Ik heb net weer een jaar bijgetekend bij Gilde Opleidingen. Dat kost je 60 euro per jaar, anderhalf uur op een avond en een uur huiswerk per week. Je leert niet alleen lezen en schrijven, maar ook het omgaan met de computer hoort bij de aanpak van laaggeletterdheid. Je bent nooit te oud of te dom om te leren. Ga het gewoon doen!” 

Herkenbaar?

Ben of ken je iemand die moeite heeft met lezen en schrijven? Aanmelden voor een cursus kan via onze website.

Logo Stichting ABC

Stichting ABC

Stichting Lezen en Schrijven werkt nauw samen met Stichting ABC. Stichting ABC behartigt de belangen van laaggeletterden, traint Taalambassadeurs en begeleidt ze bij hun werkzaamheden als Taalambassadeur.

Ga voor meer informatie naar www.st-abc.nl