Open readspeaker blockpopup
Landelijke aanpak voor volwassenonderwijs nodig
Onze reactie op de Staat van het Onderwijs 2025
In Nederland wordt de groep volwassenen die moeite heeft met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden niet bereikt. Dat komt doordat in elke regio het cursusaanbod verschilt. Ook sluit cursusaanbod niet altijd aan op de behoefte van mensen. Dit blijkt ook uit het vandaag verschenen rapport Staat van het Onderwijs 2025.
Hierdoor blijft veel talent onbenut. Mensen die moeite hebben met de basisvaardigheden ervaren problemen in hun werk en privé. Een landelijke ambitie op volwasseneducatie is volgens Stichting Lezen en Schrijven nodig om iedereen de mogelijkheid te bieden basisvaardigheden (bij) te leren.
Versnipperd aanbod
Het aanbod voor volwassenen is nu vaak te versnipperd, past niet goed bij wat mensen willen leren én wat ze er daarna in de praktijk mee kunnen. Daardoor heeft deze groep minder kans op werk en kunnen ze moeilijker meedoen in de samenleving.
In een samenleving waarin 1 op de 5 Nederlanders moeite heeft met basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen, moet en kan dat anders.
Directeur-bestuurder Hanneke Propitius: “Er zijn 3 miljoen Nederlanders tussen 16 en 75 jaar die moeite hebben met taal en/of rekenen: voor deze mensen is het lastig om een cursus te vinden die bij hun wens aansluit. Daarom is een landelijke ambitie op volwasseneducatie noodzakelijk. Nu verschilt het aanbod per regio en sluit het cursusaanbod onvoldoende op elkaar aan.”
Daarom pleiten wij al langer voor een landelijke aanpak van basisvaardigheden voor volwassenen. Waarbij gemeenten, werkgevers en andere partners met elkaar samenwerken zodat iedere volwassene makkelijk en dichtbij huis onderwijs kan volgen.