Zo heeft hij ervoor gezorgd dat de communicatie van verschillende (financiële) instanties is aangepast: hij pleit voor begrijpelijke taal en gebruik van pictogrammen.

“Ik ben heel blij met de prijs en dat ik uit 12 genomineerden ben gekozen. Ik heb er hard voor gewerkt, dan is dit een mooie erkenning waar ik trots op ben”, reageert Otter. Volgens de jury heeft Otter zich de afgelopen jaren ontpopt tot een ware ambassadeur van laaggeletterdheid. Vanuit zijn werk als gerechtsdeurwaarder en directeur Social Responsibility merkt hij dat ruim de helft van de mensen met financiële problemen laaggeletterd zijn. Dat is zijn drijfveer om er iets aan te doen. “Laaggeletterden snappen onze boodschappen niet, het zijn ambtelijke stukken. En dan doen ze er ook niks mee. Zo komen ze in een negatieve, vicieuze cirkel terecht.”

Onderzoek

Dit blijkt ook uit het onderzoek ‘lezen is niet begrijpen’ van Syncasso gerechtsdeurwaarders, Kredietbank Nederland, Rijksuniversiteit Groningen en Stichting Lezen en Schrijven, waarvan Otter de initiatiefnemer was. Het onderzoek maakte indruk in de incassowereld en heeft gezorgd voor meer inzicht in de problematiek. “Dat een groot deel van de personen in onze database niet snapt wat wij bedoelen met onze brieven, dat is bij veel collega’s doorgedrongen. Met begrijpelijke documenten kunnen we betalingsproblemen voorkomen. Dat iedereen alles 100% begrijpt gaat ons niet lukken, maar we hebben inmiddels stappen gemaakt.” Ook heeft Otter op vijf hogescholen seminars georganiseerd over laaggeletterdheid en schulden voor groepen schuldhulpverleners, deurwaarders en studenten. Hij benadrukt dat het een teamprestatie is van bovenstaande partijen dat er een slag is gemaakt in het vereenvoudigen van onder andere brieven voor (financiële) organisaties.

Onder de indruk

“Brieven zijn in begrijpelijke taal geschreven, overzichtelijk ingedeeld en voorzien van iconen. Het eerste blad is het belangrijkste. Dan weet iedere lezer wat hij moet doen. De overige pagina’s zijn aanvullend en kunnen details bevatten.” Otter zegt dat het voor bedrijven niet alleen om begrijpelijke brieven en e-mails gaat. “Intern moet iedereen rekening houden met laaggeletterdheid. We moeten er met z’n allen steeds bewust van zijn. Dat is een ongoing process.” De jury vindt het bijzonder hoe Otter de problematiek van laaggeletterdheid te lijf gaat en is onder de indruk van de behaalde successen. Mede door zijn inzet staat het onderwerp laaggeletterdheid op de agenda van de brede schuldenaanpak van het kabinet en is veel communicatie verbeterd. Wat de jury ook waardeert is dat Otter altijd en overal waar hij is, aandacht vraagt voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Hij maakt iedereen bewust van het belang van begrijpelijk taalgebruik. Het lovende juryrapport en de TaalHeldenprijs mocht hij in ontvangst nemen van prinses Laurentien, oprichter van Stichting Lezen en Schrijven.

Meer informatie

Ga voor meer informatie over laaggeletterdheid en financiële problemen, het onderzoek ‘lezen is niet begrijpen’ en materialen voor betere communicatie naar de website www.lezenisnietbegrijpen.nl.

Paul Otter TaalHeld