Ze heeft moeite met lezen, volgt ruim vier jaar taalles via het ROC en ze is Taalambassadeur. Linda: ‘Er zijn veel mensen die moeite hebben met lezen en schrijven en die worden vergeten. Ze weten niet dat er scholen zijn waar je alleen aan je Nederlands kunt werken. Je kunt er nog wat aan doen!’

Radend lezen

Op de lagere school had Linda moeite met lezen. Linda: ‘Het was niet duidelijk of ik dyslectisch was en dat maakte het ingewikkeld. Als je niet dyslectisch bent, krijg je geen extra aandacht en moet je kunnen meekomen. Dat legde extra druk op me. We lazen veel thuis, maar ik begreep het niet goed en in de klas oefenden we vaker snel lezen dan begrijpend lezen. Omdat ik het graag goed wilde doen, ging ik radend lezen. Ik vul zinnen en woorden aan, waardoor ik de tekst niet meer begrijp. Groep vier heb ik over gedaan, omdat ze dachten dat ik dan een beter leesniveau zou krijgen, maar het hielp niet. Ook niet voor mijn zelfvertrouwen. Ik was de langzaamste en mijn klasgenoten zaten te puffen en zuchten als ik voor moest lezen.’ 

Terug naar school

Linda zat twee jaar op het VMBO en stapte over naar werkend leren via het ROC. Linda: ‘Ik was toen zestien. Het werken vond ik keigaaf. Dat ging heel goed en ik had leuke collega’s die ik alles kon vragen. Op school verliep het rommelig, omdat het samengestelde, grote klassen waren. Op mijn achttiende ben ik gestopt.

Ik had mijn man ontmoet en ik was zwanger. Dat ik ooit nog terug zou gaan naar school, had ik toen niet kunnen bedenken. Ook omdat je niet weet dat het bestaat, een school waar je als volwassene Nederlands kunt bijleren.’

Begrijpen wat er staat

Jaren later, bij een workshop over het nut van voorlezen, kwam Linda er pas achter dat je terug naar school kunt voor het leren van de Nederlandse taal. Linda: ‘‘‘Voorlezen prima, maar wat nou als ik het niet begrijp?’’, vroeg ik daar. Ik kan de woorden wel lezen, maar ik wil weten wat er staat. Als je een kind krijgt, moet je formulieren invullen en beslissingen nemen die over je kind gaan. Mijn man deed dat meestal, maar ik wilde zelf ook begrijpen wat er om me heen gebeurt. Ik ben doorverwezen naar het ROC, heb meteen contact opgenomen en ik volg nu al vier jaar taalles.’ 

Digitaal geen verplichting

‘Door de taalles lees ik nu veel rustiger en gaat begrijpend lezen beter. Ik doe ook meer zelf, maar iets regelen of kopen op internet vind ik nog moeilijk. Als je de kleine lettertjes niet begrijpt, kan dat grote consequenties hebben. Ik zie dat ook bij anderen op mijn les, die zijn net als ik bang om fouten te maken. Veel mensen zijn onzeker. Daarom zouden organisaties het niet moeten verplichten, dat je alles via internet regelt.’

"Mensen die niet kunnen lezen doen het niet expres."

– Linda Kuijpers

Onbegrip

‘Als ik een instantie bel voor uitleg over een ingewikkelde brief, dan zijn mensen verbaasd. Ze begrijpen niet dat je het niet kunt. Je bent toch jong en naar school geweest? Ik heb nog steeds moeite met bijvoorbeeld financiële brieven, met lange zinnen. Daardoor kun je in de problemen komen, en dat is niet nodig. Stuur duidelijke brieven, waarin in de eerste alinea meteen staat waar het over gaat, zodat iedereen het snapt.’

Oefenen met je kinderen

‘Ik lees iedere avond met mijn kinderen. Dat is ontzettend belangrijk. Ik ben de basis voor mijn kinderen. Als je niet goed kunt lezen, dan kunnen je kinderen dat straks ook niet. Daarom ben ik op taalles, dat doe je voor jezelf én voor je kinderen. Ik schaam me niet voor mijn leesprobleem. Ik betrek ze er juist bij.’

Verder gaan

‘Na de geboorte van mijn derde kind, wil ik een opleiding doen om in de zorg, met gehandicapte kinderen te werken. Ik ga door met leren.’