Nieuwe wet

Sinds 1 juli 2021 is er een nieuwe telemarketingwet. Bedrijven mogen consumenten niet langer ongevraagd bellen om producten of diensten te verkopen. Het ministerie van EZK heeft in hun campagne over de nieuwe telemarketingwetr aandacht voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Informatie over hun rechten en plichten is voor deze doelgroep niet altijd even toegankelijk. Daarom is het belangrijk hen zo te informeren dat de nieuwe wet over telemarketing ook voor hen duidelijk is.

Lesbrief

We maakten een lesbrief met informatie over telemarketing in eenvoudige taal. Hiermee kunnen taalvrijwilligers en -docenten laaggeletterden stap voor stap helpen bij het beter begrijpen van informatie over de telemarketingwet. Door praktische oefeningen leren ze wat ze kunnen doen als ze ongewenst gebeld worden. En wat hun rechten zijn. In de lesbrief staan vragen en opdrachten om samen te maken.

Bijvoorbeeld:

  • Wat kun je zeggen als je niet meer gebeld wilt worden?
  • Wat kun je doen als je spijt hebt van een aankoop via de telefoon?
  • Waar kun je een klacht melden?

Taalambassadeurs gaven advies bij de ontwikkeling van de lesbrief: "We weten nu hoe we op verschillende manier aan kunnen geven dat we niet meer gebeld wil worden door een verkoper".

 

Download de lesbrief

Taalvrijwilligers en -docenten kunnen de lesbrief en de Digitaalkaart hier downloaden.

Lesbrief Wet Telemarketing

Digitaalkaart QR-code

Meer weten over dit project?

Neem contact op met een van onze adviseurs.
Esther van der Vrande

Esther van der Vrande

Senior Adviseur

Anouk Raterink

Senior Adviseur