Een partnerschap is op veel manieren in te vullen. Je kunt financieel bijdragen, intern aandacht voor een maatschappelijk probleem vragen of extern de zichtbaarheid ervan vergroten. Achmea doet het als onze partner allemáál. Jan Wiercx, senior communicatieadviseur bij Achmea: “Aan alleen zeggen dat je laaggeletterdheid een belangrijk onderwerp vindt heeft niemand wat. Je moet in actie.”

Achmea zet zich net als wij in voor een samenleving waar iedereen aan mee kan doen. Vanuit die gedeelde missie ontstond in 2009 een partnerschap. Jan: “Achmea werd ruim 200 jaar geleden opgericht door een groep boeren die besefte: samen sta je sterker. Inmiddels heeft Achmea 10 miljoen klanten en 14.000 medewerkers, maar in de basis is er weinig veranderd. Door te verbinden, samen te werken en naar elkaar om te kijken voorkomen we dat er mensen aan de kant komen te staan.”

"Je moet in actie." – Jan Wiercx

Taal als product

Om dat te bereiken is taal voor Achmea een belangrijk aandachtspunt. “Wij bieden financiële producten en diensten waarmee we onze klanten vooruit helpen. Dat zijn geen concrete producten die je vast kunt pakken, dat zijn afspraken op papier. Aan ons de taak ervoor te zorgen dat klanten alle informatie daarover begrijpen.” Het partnerschap helpt daarbij. “Door onze samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven blijven we er alert op dat een deel van onze klanten moeite heeft met lezen en schrijven.”

Vertrouwd Communiceren

Om de teksten van Achmea begrijpelijker te maken, volgen alle medewerkers – van het management tot de postkamer – het traject Vertrouwd Communiceren. “Sinds 2013 hanteren we extern én intern taalniveau B1, want duidelijke communicatie is voor iedereen belangrijk.” Helaas zijn voor laaggeletterden teksten op B1-niveau vaak nog te ingewikkeld. Daarom zet Achmea een stap verder. “We bieden medewerkers nu ook een module aan over hoe je op taalniveau A2 communiceert. Een Taalambassadeur vertelde ons waarom dat zo belangrijk is. Zijn eigen ervaringen met onduidelijk taalgebruik maakte grote indruk.”

Kippenvel

Achmea zet dus belangrijke stappen binnen de eigen organisatie. Daarnaast steunen ze onze projecten, zoals Voel je goed! Ook maken ze jaarlijks de TaalHeldenprijs mede mogelijk. Als Jan terugdenkt aan de verhalen van alle genomineerde Taalcursisten, Taalbegeleiders en Bruggenbouwers die hij heeft gesproken, krijgt hij weer kippenvel. “Zij maken het begrip laaggeletterdheid concreet. Hun verhalen zijn zo puur. Voor hen doen we het allemaal.”

Jan Wiercx bij TaalHeldenprijs in 2018.

Lange adem

Met ‘het’ doelt hij ook op onze campagnes die Achmea met haar achterban deelt. Want een zo groot mogelijk publiek bereiken is hard nodig. “Weet je waar ik me over verbaas? We hebben het dagelijks over allerlei vormen van discriminatie en ongelijkheid. Terecht. Maar je hoort bijna nooit iemand over laaggeletterdheid.” Jan weet inmiddels ook dat er een lange adem voor nodig is om dat te veranderen. Gelukkig past die aanpak bij Achmea. “Wij kijken bij alles wat we doen naar het langetermijneffect. Daarom steunen we Stichting Lezen en Schrijven ook al twaalf jaar. Stap voor stap komen we dichter bij ons gezamenlijk doel. Ik gun alle laaggeletterden in Nederland dat het sneller gaat, maar ik weet ook: alle beetjes helpen.”

Wil je als bedrijf ook aan de slag om samen met ons laaggeletterdheid op de kaart te zetten? We vertellen je graag meer over de mogelijkheden. 

Neem contact op met onze adviseur.

Tim Groenenboom