Wanneer jongeren 18 jaar oud worden, komt er veel op hen af. Denk aan een aansprakelijkheids- of zorgverzekering kiezen en zich wel of niet registreren als donor. Het is belangrijk dat jongeren daarvoor voldoende kunnen lezen, schrijven, rekenen en omgaan met computers en smartphones. Helaas neemt het aantal jongeren met een taalachterstand toe. Daarom ontwikkelden we met Raccoon Serious Games de gratis educatieve game Life@18. Daarmee leren jongeren wat er op hen afkomt vanaf hun achttiende en hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. Verschillende scholen en studenten testten de game. De Nationale Postcode Loterij maakte de ontwikkeling van het spel mogelijk met een extra bijdrage.

Basisvaardigheden

Een verzekering kiezen of je studiefinanciering aanvragen, overal geldt: voldoende taal-, reken- en digitale vaardigheden zijn nodig. Maar 1 op de 4 van de 15-jarigen in Nederland heeft een leesachterstand. En meer en meer jongeren verlaten vroegtijdig het mbo zonder diploma. Of ze komen van school met diploma, maar met een te laag taalniveau. Lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden zijn inmiddels onmisbare basisvaardigheden in beroepen, in de samenleving en tijdens vervolgstudies. Life@18 bereidt jongeren voor op al het regelwerk, waarmee ze te maken krijgen vanaf hun achttiende. En het maakt hen bewust van hoe belangrijk onder meer taal- en rekenvaardigheden zijn. We testten hiervoor het spel op verschillende mbo-scholen met studenten en docenten.

Inzetbaarheid

Het spel is niet alleen inzetbaar tijdens de taal- en rekenlessen, maar ook breder. Bijvoorbeeld tijdens lessen gericht op loopbaanoriëntatie of bij lessen Burgerschap. Universiteit Twente valideerde het spel. Life@18 geeft spelers meer zekerheid als het gaat om regelen van geldzaken. Voor een optimaal effect kan het spel het beste in groepsverband nabesproken worden. Met het spel willen we jongeren en mbo-docenten nog bewuster maken dat voldoende kunnen lezen en schrijven belangrijk is voor de toekomst van jongeren. Zowel op de arbeidsmarkt, als in de samenleving.

Jada Dorssers, tester van het spel en student Gilde Opleidingen in Venlo:

“Ik had eerst ook moeite met de dingen begrijpen, maar als ik dit spel speel wordt het steeds duidelijker: waarvoor je allemaal moet gaan betalen en welke verantwoordelijkheden je krijgt al je 18 wordt. Het is heel leerzaam en het wordt op een speelse manier uitgelegd”.

Geke van Velzen, directeur-bestuurder:

“We zetten ons ervoor in dat jong en oud in Nederland kan lezen, schrijven, rekenen en omgaan met computers en smartphones. Nu al zijn 2,5 miljoen volwassenen laaggeletterd. Ze vinden moeilijker een baan. Ze leven ongezonder en hebben minder grip op hun geldzaken. We willen voorkomen dat jongeren met een taalachterstand in diezelfde problemen komen. We kunnen het tij keren als we blijven investeren in deze jongeren, zodat ze niet stil komen te staan. We wilden dat dit spel dan ook zo goed mogelijk past bij jongeren. Daarom deden we met mbo-leerlingen verschillende tests. We vroegen hen ook wat ze belangrijk vinden in games. Zij houden bijvoorbeeld van een spelelement. Daarom zit in Life@18 een scorebord. Zo kunnen spelers zien hoe goed ze het doen.”