Sinds 1 juli 2021 is er een nieuwe telemarketingwet. Bedrijven mogen klanten niet langer ongevraagd bellen om producten of diensten te verkopen. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) wil graag dat deze nieuwe wet voor iedereen duidelijk is. Daarom ontwikkelden we een lesbrief in eenvoudige taal, die vanaf vandaag beschikbaar is.

Praktische oefeningen

In de lesbrief staat alle informatie over telemarketing in eenvoudige taal. Taalvrijwilligers en -docenten kunnen dit nieuwe materiaal gebruiken in hun lessen. Zo leren mensen die moeite hebben met lezen en schrijven de wet stap voor stap beter begrijpen. Door praktische oefeningen leren ze wat ze kunnen doen als ze ongewenst gebeld worden. En wat hun rechten zijn. In de lesbrief staan vragen en opdrachten om samen te maken.

Bijvoorbeeld:

  • Wat kun je zeggen als je niet meer gebeld wilt worden?
  • Wat kun je doen als je spijt hebt van een aankoop via de telefoon?
  • Waar kun je een klacht melden?
"Met deze lesbrief zorgen we er voor dat iedereen bewust is van de nieuwe telemarketingregels. En die ook kan begrijpen.” – Jessica Wagenvoord, Beleidsmedewerker Ministerie EZK

Ingewikkelde wetten

Jessica Wagenvoord, Beleidsmedewerker Ministerie EZK: “Als je een nieuwe wet maakt ben je er nog niet. Wetten zijn ingewikkeld, wat je rechten en plichten zijn is niet meteen voor iedereen even duidelijk. Met deze lesbrief zorgen we er voor dat iedereen bewust is van de nieuwe telemarketingregels. En die ook kan begrijpen.”

Taalambassadeurs gaven advies bij de ontwikkeling van de lesbrief: "We weten nu hoe we op verschillende manier aan kunnen geven dat we niet meer gebeld wil worden door een verkoper".

Waar vind je de lesbrief?

Taalvrijwilligers en -docenten kunnen de lesbrief downloaden op www.lezenenschrijven.nl/telemarketing.

Meer weten over dit project?

Neem contact op met een van onze adviseurs.

Anouk Raterink

Adviseur
Esther van der Vrande

Esther van der Vrande

Senior Adviseur