In onze online kennissessie voor professionals die nieuw zijn in de aanpak van laaggeletterdheid, maken we professionals wegwijs in de wereld van laaggeletterdheid. Onze adviseur Corianne Bakker en deelnemer Benjamin Been vertellen wat de sessie inhoudt en oplevert. Benjamin: “Iedereen haalt er wat uit.”

Wat houdt de online kennissessie in?

Corianne: “De online kennissessie bestaat uit een 2,5 uur durend programma. We starten met een kennismaking met laaggeletterdheid. Wat is het? Hoe herken je het? Hoe vaak komt het voor? Daarna delen we onder andere informatie over de aanpak van laaggeletterdheid, taalsamenwerkingen en het belang van een integrale aanpak. Ook de werkwijze van (Digi)Taalhuizen komt aan bod. En we gaan met elkaar én een Taalambassadeur in gesprek.”

Voor wie organiseren we deze kennissessie?

Corianne: “Voor álle professionals die nieuw zijn in de aanpak van laaggeletterdheid. Dat kunnen gemeenteambtenaren zijn, of mensen die bij de bibliotheek, het Taalhuis of een welzijnsorganisatie werken. Maar ook professionals die direct contact hebben met de klant, zijn welkom. Zoals een energiecoach, schuldhulpverlener of wijkverpleegkundige. Tijdens de kennissessie ontdekken de deelnemers wie er bij een taalnetwerk betrokken zijn. En ze kunnen gelijk met elkaar kennismaken.” 

Waarom organiseren we deze kennissessie?

Corianne: “Omdat professionals die nieuw zijn in de aanpak van laaggeletterdheid, vaak nog kennis en handvatten missen om gericht aan de slag te gaan. Deze gratis sessie is een eerste kennismaking met laaggeletterdheid en het werkveld. Deelnemers geven aan dat die basis heel fijn is. Ze beoordelen de sessie met een 7,9 gemiddeld. En omdat de deelnemers ook in gesprek gaan met een Taalambassadeur, maken ze gelijk kennis met de doelgroep waarvoor ze iets willen betekenen.” 

Benjamin, waarom nam jij deel aan de kennissessie?

Benjamin: “In mei 2022 startte ik als directeur-bestuurder bij welzijnsorganisatie Salut. Ik werd toen automatisch ook voorzitter van de stuurgroep Taal in Hof van Twente. Als stuurgroep hebben we veel ambities. We willen bijvoorbeeld meer NT1’ers bereiken. En een Taalhuis opzetten. Om daarin een voortrekkersrol te kunnen vervullen, wilde ik meer weten over het onderwerp. Daarom meldde ik me aan voor de kennissessie.”

Wat leverde deelname je op?

Benjamin: “Ik wist al wel wat laaggeletterdheid is, maar ik wist niet dat het probleem zó groot is. Door de kennissessie besef ik me nog meer hoe belangrijk het is om tijd, aandacht en geld aan de aanpak van laaggeletterdheid te besteden. Ook weet ik nu waar we de informatie en cijfers over laaggeletterdheid in onze regio kunnen vinden. Dat helpt om anderen ervan te overtuigen dat we hier echt wat aan moeten doen.”

Welk onderdeel van de sessie maakte het meeste indruk?

Benjamin: “Het gesprek met Taalambassadeur Jeen. Hij bevestigde wat we eigenlijk allemaal weten: je moet niet voor een ander beslissen wat goed is, maar in gesprek met de ander ontdekken wat bij hem of haar past.”

Corianne: “Veel deelnemers vinden dat gesprek waardevol. Want de meesten weten wel dat laaggeletterdheid bestaat, maar beseffen nog niet dat zij als professional het verschil kunnen maken. Het verhaal van de Taalambassadeur maakt dat duidelijk. We sluiten ook altijd af met een waardevolle nabrander van de Taalambassadeur. Jeen zegt dan meestal: “De schaamte zit vaak aan 2 kanten. Verplaats je echt in de persoon. Stel jezelf ook kwetsbaar op en ga uit van gelijkwaardigheid.”

Elke deelnemer bepaalt aan het eind van de sessie zijn eerste actiepunt. Wat was dat van jou?

Benjamin: “In de stuurgroep bespraken we nog een keer hoe belangrijk een goede, brede aanpak van laaggeletterdheid is. Daarna gingen we er met onze partners en inwoners mee aan de slag!”

 

Vragen?

Per provincie kun je contact opnemen met de volgende adviseurs: