De aanpak van basisvaardigheden is bijna nooit de verantwoordelijkheid van één organisatie. Als gemeente werk je vaak samen met bibliotheken, scholen, werkgevers en taalaanbieders in een taalnetwerk. Dat biedt kansen, maar ook uitdagingen. Hoe werk je goed samen? En hoe zorg je dat iedereen dezelfde doelen nastreeft?

Het Groeimodel Aanpak Laaggeletterdheid helpt daarbij. Het brengt partners van een lokaal taalnetwerk samen, evalueert de samenwerking en laat zien waar winst te behalen valt. In Deventer zetten ze het groeimodel in. Beleidsadviseur Niels Bakker bij gemeente Deventer en onze adviseur Grethe van ’t Foort vertellen hoe dat ging.

We hadden in Deventer al een aanvalsplan basisvaardigheden waar meerdere organisaties aan werkten. Maar iedere organisatie deed vooral zijn eigen ding, echt samenwerken deden we niet.

– Niels Bakker, beleidsadviseur gemeente Deventer

Ieder voor zich

Niels: “We hadden in Deventer al een aanvalsplan basisvaardigheden waar meerdere organisaties aan werkten. Maar iedere organisatie deed vooral zijn eigen ding, echt samenwerken deden we niet. Voor het nieuwe Actieplan Basisvaardigheden wilden we graag alle neuzen dezelfde kant op krijgen. Maar het is best lastig om dat te doen als je zélf onderdeel bent van het netwerk. Daarom kozen we voor begeleiding van Stichting Lezen en Schrijven. Zij zorgden voor een onafhankelijke gespreksleider uit een andere regio, die met ons meekeek en advies gaf.”


De intake

De eerste stap van het groeimodel is een intake met een adviseur van Stichting Lezen en Schrijven. Samen bespreek je het beleid in de gemeente, de doelen en de aanpak voor de werksessie die volgt. Grethe: “Het groeimodel werkt als een soort een thermometer van de samenwerking. Wat gaat er goed? Wat kan beter? Welke knelpunten zijn er? In Deventer wilden ze vooral meer vanuit een gedeelde visie werken en elkaars krachten beter benutten. Tijdens de intake spraken we ook af wie er allemaal bij de werksessie moesten zijn.”
 

De flitspeiling gaat over onderdelen van de samenwerking. Bereiken we alle doelgroepen wel? Is er genoeg budget? Hoe verloopt de doorverwijzing? Het invullen kost een kwartiertje, maar levert in korte tijd een heel compleet beeld op van de situatie.

– Grethe van 't Foort, adviseur Stichting Lezen en Schrijven

Flitspeiling

Na de intake volgt een korte online flitspeiling onder alle partners in het taalnetwerk. Grethe: “Deze vragen gaan over onderdelen van de samenwerking. Bereiken we alle doelgroepen wel? Is er genoeg budget? Hoe verloopt de doorverwijzing naar elkaar? Het invullen kost een kwartiertje, maar levert in korte tijd een heel compleet beeld op van de situatie.”
Niels vult aan: “Het taalnetwerk in Deventer bestaat uit mensen van het werkleerbedrijf, de gemeente, TopTaal, onze welzijnsorganisatie en een adviseur van Stichting Lezen en Schrijven. Iedereen vulde de flitspeiling in. De deelnemers van de stuurgroep deden daarna ook mee aan de werksessie.”


De werksessie

De belangrijkste stap in het groeimodel is de werksessie. Het gesprek wordt begeleid door een onafhankelijk gespreksleider die de regio niet kent. Niels: “Het was een heel goede bijeenkomst. Iedereen kwam aan bod, en we konden heel open bespreken wat we van elkaar verwachtten. Ook lastige onderwerpen kwamen op tafel. Doordat iemand anders de leiding had, bleef het gesprek gestructureerd en ging het over de juiste onderwerpen.”
 

Er is meer betrokkenheid. De afspraken zijn duidelijk en de samenwerking beter. We komen nu structureel bij elkaar en er is meer vertrouwen. Ook hebben we het Actieplan Basisvaardigheden 2025–2028 opgesteld.

– Niels Bakker, beleidsadviseur gemeente Deventer

Van gesprek naar acties

De resultaten van de flitspeiling en de uitkomsten van het gesprek werden uitgewerkt tot concrete acties. Niels: “Er is meer betrokkenheid. De afspraken zijn duidelijk en de samenwerking beter. We komen nu structureel bij elkaar en er is meer vertrouwen. Ook hebben we het Actieplan Basisvaardigheden 2025–2028 opgesteld. Dit is vastgesteld door het college en óók ondertekend door alle betrokken organisaties. We gaan nu een nieuwe fase in: het actieplan uitvoeren en monitoren hoe het gaat.”


Het groeimodel herhalen

Het groeimodel Aanpak Laaggeletterdheid is geen eenmalige interventie. Veel taalnetwerken zetten het vaker in, bijvoorbeeld ieder jaar. 
Grethe: “Het is geen groots en meeslepend traject, maar geeft heel snel inzicht en houvast. Je kunt op belangrijke momenten toetsen of je nog op koers ligt. Zo wordt het taalnetwerk stap voor stap steeds sterker.”
Niels: “Halverwege de uitvoer van het actieplan pakken we het groeimodel er weer bij. Dan evalueren we waar we staan, zowel qua inhoud als qua samenwerking. Het heeft ons echt geholpen!”

 

Meer weten?

Het Groeimodel Aanpak Laaggeletterdheid helpt gemeenten en hun partners om snel inzicht te krijgen in hun samenwerking en samen duidelijke keuzes te maken. Het versterkt de samenwerking. Wil jij de samenwerking in het taalnetwerk van jouw gemeente ook versterken? Neem dan contact op een van onze adviseurs.
 

Grethe van 't Foort

Adviseur
Annemijn

Annemijn Poot

Senior Adviseur