Iedereen kan, om welke reden dan ook, rechtsbijstand nodig hebben. Ook mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. DAS maakt juridische hulp graag toegankelijk voor iedereen. Daarom is het belangrijk dat de informatie over juridische hulp in begrijpelijke taal geschreven is. Wij trainen en ondersteunen de medewerkers van DAS hierin. Op deze pagina lees je hoe we dat doen.

Medewerkers motiveren

We motiveren de medewerkers van DAS om begrijpelijk te communiceren. In een speciale DAS-academy kunnen medewerkers trainingen en cursussen vinden. Aan de academy wordt een e-learning toegevoegd over het herkennen van laaggeletterdheid. Door middel van intranetberichten en een mooie actie tijdens de Week van Lezen en Schrijven worden medewerkers geïnformeerd over de samenwerking en aangespoord om ook zelf in actie te komen.

Training ‘eenvoudige communicatie voor laaggeletterden’

We trainen de medewerkers van DAS. Zodat zij zelf hun communicatie toegankelijker kunnen maken. Dat doen we als volgt:
 

  • Door middel van onze training ‘eenvoudige communicatie voor laaggeletterden’ leert het redactieteam van DAS hoe zij de brieven en flyers ook begrijpelijker maken voor laaggeletterden.
  • Er is een top zes gemaakt van veel gebruikte standaardbrieven en flyers die hertaald moeten worden naar onder B1-niveau. Onze adviseurs doen een voorstel voor het hertalen van drie standaardbrieven en drie flyers. Deze worden verder ontwikkeld door het getrainde redactieteam. Ook wordt hier een testpanel van ABC bij betrokken. Overige brieven en flyers worden hertaald door het getrainde redactieteam.
  • DAS heeft 60 à 80 medewerkers die naast hun reguliere werkzaamheden ook intern taalcoach zijn. Dit betekent dat zij zijn getraind op B1-niveau en de zeven gouden communicatieregels van DAS. Zij ondersteunen hun collega’s bij het schrijven op B1-niveau. Dit niveau is nog te hoog voor laaggeletterden. Een training helpt om communicatie te beoordelen lager dan B1.

Dit project loopt nog het hele jaar. We evalueren de samenwerking eind 2021. Dan kijken we of er een vervolg komt aan deze samenwerking.

Over DAS

DAS maakt juridische hulp toegankelijk voor iedereen. Of het nu gaat om rechtsbijstand bij ontslag, een zakelijk conflict, onenigheid met een verhuurder of een geschil met een aannemer. Das helpt klanten om juridische problemen te voorkomen of op te lossen. Verzekerd of onverzekerd.

 

Meer weten over dit project?

Neem contact op met onze adviseur.
Mariet Hattink

Mariet Hattink

Adviseur

Anouk Raterink

Senior Adviseur