Specialisten binnen UWV Twente gaan in gesprek met cliënten die moeite hebben met lezen, schrijven of digitale vaardigheden. Daarna verwijzen ze door naar passend aanbod in de buurt. Projectleider Ilse Elshoff en adviseurs Werk Marleen Driezen en Christel Dinez van UWV Twente leggen uit waarom screenen binnen het UWV zo zinvol is.

 

Pilot screenen bij UWV Twente 

UWV Twente maakte kennis met de Basismeters via adviseur Jolanda Beernink van Stichting Lezen en Schrijven. Zij waren direct enthousiast en zagen kansen. Ze rolden een pilot uit, waarbij 100 mensen met een opleiding tot mbo-niveau 3 werden gescreend. Hiervan kreeg de helft een indicatie en advies op maat.

"Na deze succesvolle pilot begonnen we direct met een nieuw plan, waarin screenen via onze eigen adviseurs Werk centraal stond. We screenden bij bestaande cliënten die al een tijdje een WW-uitkering ontvingen, maar in de praktijk bleek dit voor verwarring te zorgen bij onze cliënten. Ze kregen namelijk met te veel verschillende personen te maken. Maar we bleven enthousiast en hebben ons plan hierop aangepast.” Er is nu gekozen voor een vast team dat screent vanaf de start van de WW-uitkering. Zo is de specialist die screent gelijk de vaste contactpersoon (adviseur Werk) voor de cliënt. Dit komt de klantreis ten goede.

 

Structureel screenen tijdens de intake 

Binnen UWV Twente wordt nu gescreend als onderdeel van de intakeprocedure. Bij het Werkbedrijf Twente (afdeling WW) zijn hiervoor zes specialisten aangesteld. Het is uiteindelijk de bedoeling dat ze ook andere adviseurs gaan opleiden, zodat het afnemen van de Basismeters kan worden opgenomen in de reguliere dienstverlening van UWV Twente. Dit is wel een doel op de lange termijn. Het is namelijk afhankelijk van hoe het huidige screeningsproces verloopt. “Als onze cliënten tevreden zijn met deze extra dienstverlening en we meer doorverwijzen naar scholingsaanbod, dan pakken we door.”

De zes specialisten zijn getraind via opleidingsdagen. Daar hebben zij geleerd hoe je een  goed gesprek voert na afname van een Basismeter. “Door het screenen regelmatig te bespreken in teamoverleggen, houden we elkaar scherp en blijven we leren van elkaar. We willen namelijk onze cliënten zo goed mogelijk helpen en de drempel om aan de slag te gaan met hun basisvaardigheden zo laag mogelijk houden.”

 

De klantreis 

De specialist nodigt de cliënt uit voor een gesprek naar aanleiding van de WW-aanvraag en de toekenning daarvan. Tijdens dit gesprek maken beiden kennis met elkaar en gebruikt de specialist contextgerichte vragen om te bepalen of de cliënt onder de risicogroep valt. Vervolgens wordt de extra dienstverlening besproken en gekeken of dit het juiste moment is om een Basismeter af te nemen. De cliënt mag te allen tijde de inzet van deze extra dienstverlening weigeren.

Heeft de cliënt moeite met zijn basisvaardigheden, dan biedt UWV scholing op maat aan. Cliënten kunnen bijvoorbeeld scholing volgen bij de bibliotheek, het roc of taalinstituut Taalswitch. “In het begin van ons avontuur misten we specifiek aanbod voor de NT1-doelgroep. Hierdoor verliep de doorverwijzing voor deze doelgroep helaas niet altijd soepel. Maar hier is hard aan gewerkt. We proberen nu het aanbod compleet en inzichtelijk te houden, waardoor we beter kunnen doorverwijzen.”

In het dossier van de cliënt wordt geregistreerd dat er een afname Basismeters is geweest en een advies voor een vervolgtraject is gedaan. Zo kan de adviseur werk het proces blijven volgen en waar nodig helpen.

 

Voordelen

“Met het screenen maak je het bespreken van basisvaardigheden veel makkelijker. Als UWV zien we daarom zeker de meerwaarde in het hebben van een signalerende functie.

Hierdoor kunnen we onze cliënten beter begeleiden naar een duurzame baan. Wil een cliënt graag werken aan zijn basisvaardigheden, dan kunnen we direct scholing op maat aanbieden. Zo krijgen cliënten de kans om hun vaardigheden te verbeteren en daarmee ook hun kansen op de arbeidsmarkt.”

 

Toekomst

“Het zou mooi zijn als er landelijk beleid komt op het screenen en de rol van UWV hierin. Het Groeifonds is hierin al een begin, maar UWV kan nog zoveel meer betekenen dan alleen uitkeringen. We zijn er voor iedereen. Heb je een vraag over schuldhulpverlening, werk of basisvaardigheden? Je kan terecht bij UWV!”