Stel je voor: je wilt graag werken maar je hebt geen computer of internetaansluiting. Óf je hebt beperkte digitale vaardigheden. Hoe vind je in deze digitale wereld dan een baan? Onze adviseur Radj Ramcharan weet de oplossing: een sollicitatiespreekuur in de bibliotheek.

Op vaste tijden in de week organiseren de Utrechtse bibliotheken Kanaleneiland en Overvecht het sollicitatiespreekuur. Daar ondersteunen stagiairs van het roc, mbo en de Hogeschool Utrecht mensen gratis bij hun zoektocht naar werk. Ze helpen bij het online vinden van passende vacatures en het opstellen van een cv en motivatiebrief. Ook oefenen ze het sollicitatiegesprek. Het succes van het sollicitatiespreekuur is groot. Jaarlijks komen er 100 tot 150 werkzoekenden op af. Bedrijven als IKEA, Asito en HEMA kunnen hun inzet goed gebruiken.

Randvoorwaarden

Het idee voor het spreekuur ontstond ruim vijf jaar geleden. Radj sprak in die tijd veel vrouwen die niet uitkeringsgerechtigd waren, maar wel graag wilden werken. Omdat ze laaggeletterd waren lukte het hen niet om zelfstandig een baan te vinden. Radj besloot hen te helpen en richtte speciaal voor deze doelgroep het sollicitatiespreekuur op. Radj: “Omdat ik de vrouwen goed kende wist ik meteen wat de belangrijkste randvoorwaarden zijn om dit project te laten slagen. Het spreekuur moet laagdrempelig zijn en qua locatie dicht bij de doelgroep. En er moet worden samengewerkt met lokale partners.”

Samenwerken met de bieb

Om aan die voorwaarden te voldoen zocht hij contact met de Utrechtse bibliotheek. Met dertien vestigingen zijn zij in bijna elke wijk vertegenwoordigd. Om de doelgroep te informeren over het spreekuur zette Radj zijn netwerk van (taal)partners in. Inmiddels verwijzen onder andere de gemeente, het buurtteam en taalaanbieders werkzoekenden door.

Radj en Parsram Sewdolare

Het belang van basisvaardigheden

Andersom verwijzen de stagiairs tijdens het spreekuur mensen door naar bijvoorbeeld taalscholing. Radj: “Werkzoekenden die een baan hebben gevonden komen soms na een paar maanden terug. Dan blijkt dat ze het werk niet goed kunnen uitvoeren omdat ze moeite hebben met lezen en schrijven. Ze begrijpen bijvoorbeeld het werkrooster of de hygiëneregels niet. Wij verwijzen ze dan door naar passende scholing.”

Drempels verlagen

Om het onderling doorverwijzen nog makkelijker te maken zijn nu ook het buurtteam en de lokale burenhulp tijdens het sollicitatiespreekuur aanwezig in de bibliotheek. Op hetzelfde moment is ook de inloop van het DigiTaalhuis. Daar kunnen mensen terecht met al hun (digi)taalvragen. Bibliotheekmedewerker Sanne Joosen: “Hierdoor zijn de drempels heel laag. Een werkzoekende die bij het buurtteam binnenkomt met een vraag over een brief kan letterlijk aan de hand worden meegenomen naar het sollicitatiespreekuur.”

Iemand die binnenkomt met een vraag over een brief kan aan de hand worden meegenomen naar het sollicitatiespreekuur. – Sanne Joosen

Succes

Inmiddels zijn het niet meer alleen niet-uitkeringsgerechtigde vrouwen die naar het spreekuur komen. Ook laaggeletterde mannen, mensen met een uitkering en jongeren die een stageplek zoeken weten het te vinden. Sanne: “Dat het spreekuur zo’n succes is komt grotendeels door Radj. Hij zet zich er met hart en ziel voor in. Zonder zo’n goede ambassadeur en de ervaring en het netwerk van Stichting Lezen en Schrijven was dit nooit gelukt.”

Meer over dit onderwerp

Meer weten?

Neem contact op met onze adviseur.

Radj Ramcharan

Adviseur